петък, ноември 24, 2006

За калинките и някои други bugs в бг рекламата

Какво според вас правят калинките в рекламата на Peugeot 207? Тези луди калинки изглежда ужасно много си падат по забавления в коли. Каквото и да правят, този къмършъл е един от най-добрите в българския ефир за момента. Гледала съм го и преди, но през последната седмица направо нямах търпение да го пуснат, за да го видя пак. Абсолютен пример за качаствена реклама, която е интересна сама по себе си и не те дразни. Напротив, кара те да я споделеш с повече хора. Всъщност, се оказва, че рекламистите на Peugeot имат много качествени идеи. Оказва се обаче, че и други са забелязали това и нахално се възползват. На мен поне една чисто нова реклама на роден мобилен оператор (с войводите, дето ще крадат момата) ужасно много ми прилича на тази. Обърнете внимание на финала и открийте приликите.

Рекламата made in BG много често се оказва, че черпи потенциала си от чужди идеи. Забележете билбордовете по софийските булевади, на които се кипри рекламата на супермаркети "Пикадили" (нищо против магазините, продават много хубави портокали и фреш). Рекламата представлява стилизирано от различни зеленчуци бразилско знаме. Аз това съм го виждала и преди. И то в поразително еквивалентен вид. Само че нямаше нищо общо с "Пикадили".

Преди време eenk.com ме светна, че рекламата на водка Flirt също е крадена. Онази с биковете. И то почти буквално от реклама на белъо, което не се предлага в България. Изглежда, че доста от родните ни рекламисти залагат на такива непознати за българския потребител реклами. На мен ми се струва, че и предишната рекламна кампания на същата водка беше "прерисувана". Става дума за онази, при която порочните действия се подразбираха по някакъв начин ("Той каза, че е правил...торта" или "Той казва, че гледа звездите" и т.н.) Идеята са я измъкнали от водка Red, която обаче е далеч по-оригинална.

Засега се сещам за тези примери, но със сигурност ще изскочат и други, които натрапчиво ще ме карат да се съмнявам в професионализма на българските рекламисти. Това не го казвам от типично български стремеж към дискредитиране на родното. Просто фактите са такива. Както личи, рекламата ни активно залага на не-авторството, също както и голяма част от "българската" музика.

Няма коментари: