вторник, септември 05, 2006

Как всички станаха "батковци"

Става въпрос за една от онези думи, които аз наричам паразитни. Обръщението “бате” и разните му вариации от сорта на “батко”, “батенце”, “братле” и т.н. са едни от най-дразнещите елементи в речта на даден човек. Не мога да съм съвсем сигурна от къде стана толкова популярно това обръщение, но имам известни предположения. То си битува отдавна в речта, но ми се струва, че стана особено популярно след като беше така брутално експлоатирано от Ники Кънчев като водещ на един от сезоните на Big Brother. Явно не е било по сценарий, тъй като се прехвърли без изменения и в “Стани богат”, което иначе претендира за предаване с интелектуален привкус.

Какво да ви кажа...въпросната дума си е чиста цигания. Нещо като “како”, “каке”,”какичке”, които се използват без оглед на възрастта. Сигурно има нещо почтително в тях, но мен не ме обземат такива мисли, когато някоя мургавелка, видимо по-голяма от мен, е решила, че може да ми измъкне някой лев. Не че имам някаква жестока хронична непоносимост към циганите, по-скоро това може да се каже за “бате”-то.

Имам си известно обяснение защо тази дума е толкова активно употребявана от някои хора. На тях просто им е ужасно беден речникът и се чудят с какво да запълват паузите между думите. Много по-лесно е да кажеш “Играя си аз на War Craft, братле, и гледам, братле, оня до мене, братле, кво прави, братле...” Може пък и мисълта да им тече прекалено бавно и просто запълват въпросните паузи, за да имат време да помислят.

“Бате”-то може да се окаже и начин да почувстваш събеседника си по-близък. Но ако беше така, компанийките от момченца-тийнерждърчета да са се сближили толкова много, че...да стане опасно. За тях самите. Ако ме разбирате.

Паразитните думички са много дразнещо нещо. Но “бате”-то е достигнало до главозамайващи мащаби. Не навсякъде в България е толкова популярно, но в София положението е плачевно. И селско. Препоръчвам на хората да се поотучат от въпросната думичка, защото речникът им може да им изиграе лоша шега. Няма да им лепя етикети, но да си знаят, че е много дразнещо някой да те нарича “братле” или да слушаш как някой го наричат “братле” на всеки две секунди.

Няма коментари: