неделя, септември 03, 2006

Спам по обикновената поща

Освен че не можем да се отървем от него в електронните си пощи, сега е трудно да го направим и в обикновените. Ето един случай, илюстриращ инвазията на директния маркетинг в България и някои въпроси, засягащи личната неприкосновеност.

Вчета в пощата си получих писмо от Рийдърс Дайджест България, което съдържаше един куп рекламни материали, които ме агитираха да си поръчам новата им книга. Що се отнася до книгата, няма проблем с нея. Хубава е и бих си я купила, ако преценя, че в момента имам нужда от нея и ми се дават 40 лв. Първоначално обаче ми беше доста трудно да разбера за какво става въпрос. След като внимателно изчетох десетките листчета и брошурки в плика установих, че ме канят да участвам в някаква томбола, организирана от издателството. Всъщност не се изразих правилно. Не ме канеха. Уведомяваха ме, че съм достигнала успешно до третия, последен кръг. Дали уведомяваха точно мен не е ясно, тъй като писмото беше адресирано до живущия на посочения адрес, т.е. това може да съм аз или някой от родителите ми.

Веднага се замислих как тия хора са стигнали до адреса ми при положение, че аз не съм им го предоставяла по никакъв начин. Дали това не е нарушение на правата ми по Закона за защита на личните данни. Направих малка справка и се оказа, че това Е нарушение, тъй като никой няма право да експлоатира личните ми данни без мое съгласие. А аз такова не съм давала. Разрових се още малко и установих, че въпреки всичко те не са нарушили закона. Интересно, но факт. След като писмото не било адресирано до конкретна личност, не били споменати име, ЕГН и друга информация относно конкретно лице адресантът не бил в нарушение. Аз обаче се питам от къде, по дяволите, са се сдобили с адреса ми, който даже бил участвал в пресявка, за да достигна до финалния кръг. Един възможен отговор е: от телефонния указател. Лесно и просто.

Е, няма спасение значи! Хем те си осъществяват безнаказано директния маркетинг, хем на мен ми пълнят пощата с глупости и отнемат от времето ми. Не са пропуснали да ме уведомят, че мога да поискам адреса ми да бъде изтрит от листата им за пращане на “хартиен спам”. Всичко е легално!

Но има все още нещо обезпокоително. Ако реша да се включа в томболата и изпратя материалите, необходими, за да участвам “ аз свободно и недвусмислено заявявам, че съм съгласна името и адресът ми да бъдат обработвани от “Рийдърс Дайджест” ЕООД, както и от упълномощените от “Рийдърс Дайджест” ЕООД лица на територията на България и Европейския съюз, с цел търговска информация, маркетинг и реклама. С настоящото давам разрешение личните ми данни (име и адрес) да бъдат прехвърляни от от “Рийдърс Дайджест” ЕООД на други администратори на лични данни...”

Това е грубо! Аз така го разбирам: мога да упражня правата си по ЗЗЛД, ако не се включа в томболата. Ако се включа, не мога да предявя претенции и те ще аксплоатират личните ми данни. Има и друг вариант- участвам в томболата, съгласявам се с условията и след това им се противопоставям. Толкова е абсурдно. Погледнете само с какви неща ни занимават, че даже съм седнала да пиша и това.

До скоро в България нямаше директни маркетингови проучвания. Не ти се обаждаха по телефона, не ти пращаха ласкателни писъмца, а сега и с това трябва да се занимаваме. Честно казано се съмнявам, че дори да си барикадирам личните данни отвсякъде ще ми ги оставят намира.

Няма коментари: